RECENZE Padesát odstínů šedi/ Fifty Shades of Grey

• nakladatelství: XYZ
  • vydáno: 2012
  • Padesát odstínů šedi
    - obálka
  • počet stran: 512

OBSAH

Anastasie Steelová, mladá studentka, vyráží udělat rozhovor se známým a bohatým Christianem Greyem, místo své nejlepší kamarádky Katherine Kavanaghové, která náhle onemocněla. Překvapuje jí, jak konzervativní, ale přesto přitažlivý Christian je.
 Ikdyž toto bylo jejich první setkání, poslední rozhodně nebylo. Christian se zastavuje u Anastasie v práci a poté se začnou sbližovat na další schůzce, tentokrát osobní. Ana také zjišťuje, že její nejlepší kamarádka Kate a Christianův bratr Elliot se dali dohromady.
 Christian je uchvácen Anastasií - její nesmělostí, ale i zvědavostí a odvahou - proto si s ní domluví další schůzku, dokonce v jeho bytě v Seattlu. Tam Anastasie podepisuje papíry ohledně mlčenlivosti, i když vlastně neví, do čeho se to pouští. Christian se přiznává ke svým neobvyklým sexuální tužbách, o BDSM. Anastasie se naopak zmiňuje o tom, že je stále panna. Christian tuto záležitost ihned vyřeší.
 Anastasie si není jistá, zda zkusit vztah s Christianem, který nebude přímo o lásce. Tak ho požádá o to, jestli by se nepokusil i o něco víc, přestože to nikdy neudělal. Oba tedy zkusí to, co by je v životě ani nenapadlo a jsou příjemně překvapeni.

RECENZE

Poslední dobou (tedy je to už déle) se nemluví o žádné jiné knize více než o Padesáti odstínech šedi. Nové téma se rozvíjí ve velkolepém, stejně jako upíři Stmíváním. Ve všech knihkupectvích bylo přemnoho výtisků a já se tedy na to koukla po internetu - tehdy jsem se dočetla, že jde o erotický román. Nikdy jsem předtím žádný nečetla a říkala jsem si, že bych mohla počkat až budu starší.
Jenže ve třídě holky stále mluvily o tom, jak je to boží knížka a lepší snad nečetly, a na netu to bylo podobné. Tak jsem se přemluvila - chtěla jsem si jí koupit, ale kdyby něco takového u mě našli rodiče, nejspíš by dostali infarkt a v knihovně to měli zarezervovaný až donekonečna, takže jsem si to stáhla do počítače (byla to má první a snad i poslední kniha, kterou jsem si takovým způsobem přečetla, za což se stydím - nevím, jak to máte vy, ale mě to přijde jako zneuctění).

Ani jsem se nenadála a za dva dny byla kniha přečtená, což se mi často nestává. Děj byl originální, plynulý a skvěle popisovaný, což je vlastně nejdůležitější.
Christian a Anastasie
 Christian? Hezký, bohatý, postelový Bůh, jde si za tím, co chce manipulativní (takovou kombinaci bych u chlapa samo brala), a nevím, proč chce dětinskou, nešikovnou a na svůj věk se nechovající pannu Anastasii. To už bych to rovnou mohla být já, anebo další třetina žen! :D Takže je to takový nepřiměřený pár, ale když se to tak vezme - přesto jsou oba tak rozdílní a to je na nich to nejkrásnější. Bylo hezký, jak oba dělali kompromisy, aby si nakonec tak rozuměli a byli na takový "stejný vlnový délce". A navíc mi jejich postavy hodně připomínali Bellu a Edwarda - čím opravdu nevím, ale úplně jsem je tam viděla, což mě hodně zklamalo.

Bohužel musím říct, že tenhle díl byl o ničem. Jen seznámení a vlastně rovnou sex, no a pak samý sex... Sice ne obyčejný a všechno překvapilo (vždycky jsem si říkala Tak co bude dál - bylo to fakt na nervy). Sice to je velice obyčejný příběh, ale Jamesová to napsala na výbornou - umí fakt vyprávět a to jí nikdo nevezme.

Alexis Bledel a Matt Bomer
Brzy bude knížka dokonce i zfilmována, což všichni fanoušci samozřejmě ví. Zatím víme, že režii má v rukou žena Sam Taylor-Johnson, produkci Dana Brunetti a scénář Kelly Marcel a Michael de Luca. Bohužel obsazení, ani hlavních postav, není známo. Nejvíce jsou zmiňováni Matt Bomer (bohužel nedávno ho odvrhli, protože je gay! což mě nesmírně mrzí), Ian Somerhalder (ten je perfektní na Damona, ale Christian na něj nesedí podle mého názoru), Alex Pettyfer (moc mladý a ne vyspělý a sexy jako Christian), James Franco a také mnozí další pro roli Christiana Greye. A pro roli Anastasie jsou zmiňované hlavně Alexis Bledel (Anastasie má být o dost mladší a nevinnější než je Alexis), Mila Kunis (Mila je naopak odvážná, sexy a ženská, ne jako Ana), Lily Collins, Lucy Hale atd.
Moji favorité jsou Matt Bomer a Alexis Bledel - jak to ale dopadne, to se zatím nedozvíme...

Premiéra je stanovena na 1.8.2014, ale ještě to není oficiální.

E. L. James