pondělí 5. srpna 2013

Read the Book or See the Film (1)

Začínám nový projekt jménem Read the Book or See the Film, který Vám určitě hodně řekne. Napíšu knihu, která je i zfilmovaná a napíšu, proč je lepší se podívat na film nebo si především přečíst knihu. Samozřejmě budu ráda, když se k tomu vyjádříte i Vy a hlavně by mě potěšilo, kdybyste se někdo i přidal a tento projekt propagoval i na svém blogu.
 Každý týden v neděli si vždy vyberu jednu dvojici a rozeberu jí, snad se Vám projekt zalíbí ;))




Jako první zvolím takovou klasiku (tedy upíří klasiku :D) 

Twilight Sága


Většina lidí Twilight filmy viděla, a také jich hodně četla knihu, stejně jako já. A kdo udělal obojí, tak především upřednostňuje knihy, ale proč vlastně?

Kniha - obecně
 Vlastně popisuje jen to, co chce, abyste viděli. Popisuje emoce tak, abychom je pochopili a prožili s postavami. "Slyšíme", co si v duchu říkají, a nejen to v dialogu. Vše je psané tak, abychom měli určitou představu, kde knižní hrdinové jsou a co dělají, ale není to přesné, proto si detaily a maličkosti můžeme upravit podle sebe, tak, jak se nám to líbí. A to je na knihách to nejlepší (alespoň podle mého názoru).

Film - obecně
 Naopak film je jen obraz se slovy – to je všechno, co nám dává. Místo toho, aby popisovali vnitřní smutek, hněv nebo radost, tak herci musí být přesvědčiví, aby to šlo vidět jen z jejich výrazů. Ale obraz je velice určitý, nic si nemůžeme domýšlet a všechno musíme brát takové, jaké to je – prostě se přizpůsobit. Pro některé to je hračka, ale pro ty, co si například nejdříve přečtou knihu, tak film nemusí odpovídat vlastním představám a mohou být zklamaní. 
 Mě osobně se na filmech líbí efekty. Například Harry Potter  - když jsem shlédla asi po sté všechny díly, tak jsem si řekla, že knihy musí být úžasné, když z toho vznikly tak mimořádné filmy. Z knihovny jsem si půjčila první díl a po padesáti stránkách jsem byla znuděná. Omlouvám se fanouškům knih, ale prostě jsem viděla jen ten film ve zdlouhavé verzi. Všechno jsem si představovala stejně jako ve filmu a to je právě problém. Knihu jsem nedočetla a snad ani nedočtu.

 Když se jako první podíváte na film, tak ty místa, kde Vám dává kniha svobodu, tak vyplňuje tím, co jste viděli. Protože ta svoboda knihy je nejlepší a film je jakoby vymazává. Když si ale naopak jako první přečtete knihu, tak se Vám zdá film urychlený, ne tak procítěný a podle vašich představ. 
 Tak co dělat? Sama nevím, ale jsem strašně tvrdohlavá a proto vždycky film vidím jako první - můj strašný zlozvyk. Měla bych s tím přestat.



Teď se vrátím k filmu/knize Twilight.

 Příběh nespolečenské a zvědavé studentky, která se zamiluje do upíra - samozřejmě láska je oboustranná. Nějaký ty útoky jiných upírů, milostný trojúhelník s vlkodlakem, otázka stáří, nečekané otěhotnění a jak bychom to nečekali - šťastný konec (jen s jedním klukem). Prostě jednoduchý příběh.

 Kniha je nádherná. Meyerová umí skvěle popsat vnitřní pocity tak, že se do knihy vžijete a všechno se Vám zdá tak opravdový. Sice to jsou dlouhý knížky, ale to čtení zabere chvilku. Všechno píše s nadhledem a tak vyrovnaně - jako by všechno do sebe zapadalo. Jako by to čtení bylo nádherná a rovná cesta a nepotkalo žádnou překážku (říkám čtení, ne psaní ;)).
 Bohužel to, co mě doteď mrzí je, že jsem se jako první koukla na film! Hodně toho lituji, ale na druhou stranu byla Stmívání první knížka, po které jsem dobrovolně sáhla (a samozřejmě jí i přečetla :D). A od tý doby knihy miluju... Takže Bůh žehnej Meyerový :D

 Film byl průměrný. Musím říct, že hodnocení hodně závisí na hercích. Budu stručná - nemám moc v lásce Kristen Stewart ani Roberta Pattinsona a to jsou hlavní postavy. Herci také udávají svými výrazy emoce - dobře Bella i Edward mají být jednotvární, tedy to bych si myslela nebýt knihy. Jinak efektů tam moc nebylo, což taky dost dává (u fantasy a sci-fi filmů). Podle toho, co říkám, musím vypadat, že jsem anti-fanoušek-twilight, ale to není pravda. Jednu dobu jsem do toho byla i blázen, ale pak jsem viděla ty špatný stránky filmu a odradilo mě to. Svým způsobem je film originální a nemá chybu, ale to spíš patří ke knize :)



 A jak zní můj verdikt? No, myslím, že odpověď znáte. Ale kdybyste se náhodou mýlili, tak rozhodně doporučuji knihu/y.
 Film rozhodně špatný není, na ten můžete kouknout, ale jen v případě až dočtete knížku. Což vlastně ani nevím, proč to zmiňuji, protože to snad každý viděl i četl :D ...Ale prostě lepší je knížka, důvody znáte! ;)

2 komentáře:

  1. Film me hodne zklamal,cekala jsem kdovi jakou pecku,kdyz to bylo vsude. Vlastne se mi libil jen druhy a posledni. Knihy jsou mnohem lepsi,krom treti,ta me tedy nebavila:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se taky nejvíce líbil druhý a pak až poslední (tedy jen druhá část). Mě se knížky taky líbily, Meyerová umí skvěle zdlouhavě popisovat. Musím se přiznat, že se mi ani jako film trojka nelíbila, proto jsem jí ani nečetla :D ;)

      Vymazat